събота, 6 февруари 2010 г.

Топ модел ли е Копелия?



"Копелия" балет от Лео Делиб,
премиера на балет Арабеск







Петър ПЛАМЕНОВ

Музика: Лео Делиб
Хореография и либрето: Олга Кастсел /Германия/
Сценография: Лена Фай


Учустват: Даниела Иванова, Теодора Друмева, Леандър Янес, Константина Ханджиева, Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Кристине Енков, Марина Попова, Валери Миленков, Иван Иванов, Петър Петков, Николай Илиев, Чан Тхе Чунг

В търсене алтернативно художествено излъчване, трупата на балет Арабеск, заедно с германската хореографка Олга Кастел е избрала неочакван обрат - нов поглед към един емблематичен класически балет - "Копелия", за да привлече вниманието на танцовата публика. Спектакълът е нетрадиционен и защото обиграва в себе си шаблоните на собственото ни време и защото се отказва от лексиката на класическия балет и се впуска в пластическите експерименти на съвремения танц. Само преди година се състоя и нова класическа премиера на същото заглавие на сцената на Софийската национална опера и балет в блестящото хореографско тълкувание на големия български балетист, педагог и хореограф Бисер Деянов.
Интересът към този балет не е случаен, защото "Копелия" е заглавието, с който през 1928 г. се поставя началото на българското професионално балетно изкуство, което съвсем на скоро отпразнува своята 100 годишнина.
Балетът е създаден през далечната 1870 г. по мотиви от една приказна и макабрична новела "Пясъчният човек" на немския голям писател романтик Е.Т.А. Хофман, от френския композитор е Лео Делиб специално за сцената на Парижката опера . Оригиналната хореографска версия на балета е създадена от Артур Сент-Леон, който сам участва и в написването на либретото заедно с Чарлз Нуитир. Премиерата се е състояла на 25 май 1870 в Парижката опера с примата Джозефина Боцаки в главната роля на игривата палава девойка Сванилда, с изпълнението на тази партия тя успява  да пожъне шумен успех... Това е първият самостоятелен балет на Делиб, който си извоюва име не само като оперен композитор, но и като създател на блестящи балетни партитури. Със същия творчески екип през 1860 г. той създава в съавторство с Лудвиг Минкус своя първи опит в областта на музика за танц - балет "Ручеят". "Копелия" обаче надминава по слава останалите танцови творби и става едно от най-обичаните и поставяни произведения из френските сцени и в самата Опера Грниер.
В историята на балетното изкуство "Копелия" заема твърде специфично място. Тази партитура е забележителна, защото променя изцяло възгледа за това какъв следва да бъде музикалния текст за танц и трансформира жанровото усещане за балета. В партитурата на Делиб се наблюдава стройно и логично драматургично единство, низът на танцовите номера е свързан с действието, образите са индивидуализирани и обрисувани с ярка експресивност, което е нова идея за епохата - мезиката да изразява действието, конфликтите и писихологическото състояние, да създава настроението, а не само да бъде приятен и развлекателен момент към хореографията. Мнозина критици разпознават в стила на партитурата ранно търсене и експерименти, които са свойствени за спецификата на импресионистичната музикална естетика. Такава например е непривичната за времето и изящно оригинална употреба на музикалния лайтмотив при изграждането на героите и вплитането на неговата енергия в драматургичното действие. Освен "Ручеят" и "Копелия", Делиб създава и още един балет "Силвия" (1876), който се определя като най-доброто му танцово произведение, а и най-силния балет преди появата на "Лебедово езеро" от Чайковски, който само считал, че мезиката на "Силвия" е по-сполучлива и красива, отколкото тази на собствения му балет.

Интересен факт е, че и "Копелия" и "Силвия" скоро след публикуването си са транспонирани във версии за пияно и са им правени редица различни оркестрации. Повечето днешни постановки предпочитата собствените оригинални версии на Делиб. Въздействието на балетните партитури на Делиб се дължи по-скоро на непосредствеността, силата, свежестта и оригиналността на музиката, отколкото на техните хореографски превъплъщения, които все не могат до достигнат висотата на музикалното им вдъхновение.


 

Балет “Арабеск” ще представи към „Копелия” един  провокативен с артистичността си съвременен поглед.

"Моята постановка е съвременна интерпретация на идеите на балета „Копелия”, който е поставен през 19 век. Докато работих над тази тема бях изключително удивена от факта, че и през 19 век, както сега хората са се вълнували от една страна, от друга - удивлявали и от трета, може би малко са се страхували от тази „изкуственост” или „идеалност”, понятията са близки, от тази „перфектна” красота, към която всички се стремят, но от друга страна тя убива естественото в нас. В наше време, въобще представите за изкуственост и естественост са се променили и много често, ако погледнем обществените медии, виждаме, че местата им са променени. Ето затова става въпрос в моя балет. За основа взех популярния в цял свят в момента формат на реалити-шоуто. И ако по-рано Копелиус е бил майстор на кукли или човек, който е мечтаел да направи от изкуствената кукла Копелия, моят Копелиус е продуцент на риалити-шоу, който дава възможност на хората да бъдат звезди. Да кажем така - театър на звездите." - казва хореографката и постановчик на новата сценична версия Олга Кастел.




Ето няколко шрихи от новия сюжет:
"В студиото на Копелиус Продакшънс се провежда предварителен кастинг за телевизионното шоу за таланти Копелия. Между участниците е и младата двойка Франц и Сванилда. Сред членовете на журито е топмоделът Копелия. По време на кастинга Франц се увлича по Копелия, докато връзката му със Сванилда губи значение за него...".


Няма коментари:

Публикуване на коментар