Людмил Ангелов свири Шопен
Петър ПЛАМЕНОВ
pet27@abv.bg
pet27@abv.bg

„Аз само се опитвам да дам израз на човешкото сърце и душа“
Фредерик Шопен
Фредерик Шопен
След невероятните три концерта с музика на Шопен Людмил Ангелов, от амбициозния му поект да изпълни на живо целия интеграл от всички произведения за пиано на великия романтик, меломаните се питат какво ли ги очаква на поредния рецитал. Ангелов е не просто безупречен изпълнител, защитаващ реномето си с будеща респект и възхита техническа стабилност и бляскава виртуозност, той е преди всичко поет и философ на пианото.


Програмите на рециталите са подредени по хронологичен ред на създаването на творбите и тяхната опусова номерация, но всъщност следват не просто биографичната линията и нейните криволичения, а разкриват скритата вътрешната история на Шопен – неговите търсения, пристрастия, радостни и скръбни преживявания. Ангелов се интересува тъкмо от този вътрешен образ на поета на пианото, на тази загадъчна личност, която оставя след себе си копнежа на своята душа. Реалността е твърде жестока, но утешението на илюзорния свят е призрачно - бягството се е оказало невъзможно, душата е била поразена – съвършенството е невъзможно и най-силната любов може да се преобрази в омраза, накрая всичко потъва в неизлечима самота.“Къде омърсих сърцето си?” - пита веднъж Шопен.
Скръбта е победила...

Човекът е застанал лице в лице с неумолимостта... И тук както и в повечето си произведения Шопен тъси истината, но не в измерението на външната реалност, а по-скоро в неизповедимото вътрешно битие на личността, на лутащата се и търсеща надежда, утеха и спасение душа. Оказва се, че музиката е този безмерно откровен език, които може да постигне всичко това...

Смъртта на Шопен, Теофил Квиятовски

За разлика от Моцарт, който пише върху нотни листа, перфекцинизмът на Шопен търси връзка тъкмо със спецификата на инструмента, които се превръща за него в способ за изразяване на цялата сложност на вътрешната емоционална гама – без помощта на други гласове. Въпреки този своеобразен аскетизъм музиката на Шопен не е монотонна нито еднообразна, а напротив в нея се долавя стремеж към акустични експерименти, неочаквани обрати, резки контрастни състояния и калористично богатсво. Ако на пръв поглед в произведенията му е водещ принципа на мелодията, то един по-задълбичен поглед резкрива вкуса на Шопен към смели хармонични решения, които не рядко са почти дисонантни.

"Бал в Хотел Lambert, на който свири Шопен "
Теофил Kвиятовски, дърво, 1855-60;
Теофил Kвиятовски, дърво, 1855-60;
Няма коментари:
Публикуване на коментар